۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آراد
دكتر رنجبر در گردهمايي روساي دانشكده هاي كشاورزي: اولويت دانشگاه بايد تربيت دانش آموخته كارآمد و كارآفرين باشد
گردهمايي روساي دانشكده هاي كشاورزي و منابع طبيعي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي صبح امروز با حضور دكتر رنجبر معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد.
گردهمايي روساي دانشكده هاي كشاورزي و منابع طبيعي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي صبح امروز با حضور دكتر رنجبر معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد.
تصویر گردهمایی روسای دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
 
 

 
 

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر بيژن رنجبر معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي در گردهمايي روساي دانشكده هاي كشاورزي و منابع طبيعي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: دانشگاه آزاد اسلامي از زمان تأسيس تاكنون توفيقات بسيار زيادي به لحاظ توسعه كمي در كشور داشته،به طوريكه در حال حاضر حدود 40 درصد پتانسيل آموزش عالي كشور در اختيار اين دانشگاه است.

وي افزود: دانشگاه آزاد اسلامي داراي تعداد زيادي دانشجو، عضو هيأت علمي، اساتيد توانمند برجسته با درجه استاديار به بالا و... است كه در بسياري از زمينه هاي علمي پيشرو هستند و اين موضوع مايه مباهات است.

دكتر رنجبر با تأكيد بر لزوم توجه به بخش كشاورزي در دانشگاه ها، گفت: متأسفانه امروز تقاضا براي اين رشته پركاربرد در بين دانشجويان كم است. اين در حالي است كه در حال حاضر يكي از مهمترين مسائل كشور، مباحث مربوط به كشاورزي است. در اين زمينه بايد يك برنامه تحولي براي پيشرفت حوزه كشاورزي ارائه شود.

 
 

وي با بيان اينكه بازنگري برنامه هاي درسي در حوزه كشاورزي و ايجاد انگيزه براي جذب دانشجو بايد در دستور كار رؤساي دانشكده هاي كشاورزي قرار گيرد، تصريح كرد: در حال حاضر حدود 5هزار هكتار زمين كشاورزي در دانشگاه آزاد اسلامي وجود دارد كه مي تواند بستر مناسبي براي تربيت دانشجويان اين حوزه باشد. در اين زمينه بايد برنامه ريزي صورت گيرد تا از اين امكانات به نحو احسن استفاده شود.

دكتر رنجبر با اشاره به برگزاري يازدهمين نمايشگاه فناوري نانو خاطرنشان كرد: دانشگاه آزاد اسلامي توانست با 220 محصول در حوزه نانو، به عنوان يكي از بهترين غرفه ها در اين نمايشگاه حضور يابد.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به انتشار مقاله اي در سال 2018 گفت: در اين گزارش كه درخصوص فعاليت حوزه نانو و فناوري جهان تهيه شده است، جمهوري اسلامي ايران به لحاظ توليد علم به عنوان يك كشور پيشرو مطرح و دانشگاه آزاد اسلامي جزو 20 نهاد برتر جهان در حوزه نانو معرفي شده است.

وي با اشاره به برخي اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي تصريح كرد: يك برنامه راهبردي پنج ساله و يك برنامه عملياتي يك ساله تدوين شده كه براساس آن، نقشه راه استان ها با توجه به پتانسيل موجود در منطقه مشخص شده است.

دكتر رنجبر با اشاره به تدوين نظام موضوعات پژوهشي براي مسئله محور كردن پايان نامه ها و رساله هاي دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: همچنين دبيرخانه مركزي برنامه هاي علمي ذيل معاونت پژوهش و فناوري به زودي تشكيل مي شود و 40 دبيرخانه در 40 واحد ويژه كه متشكل از 31 دانشگاه آزاد اسلامي استان و 9 واحد جامع مستقل است، راه اندازي خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي در پايان تاكيد كرد: فعاليت ها در دبيرخانه نظام موضوعات پژوهشي با توجه به نظام پايشي (پژوهش اثرگذار يكپارچه شبكه اي) انجام خواهد شد.

لزوم تدوين برنامه هاي درسي جديد و ميان رشته اي در راستاي كارآفريني

دكتر رحمتي سرپرست حوزه مديريت برنامه ريزي آموزشي و درسي دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين گردهمايي با بيان اينكه آسيب شناسي براي شناسايي مشكلات و رفع آنها در توسعه دانش و بررسي عدم علاقه به برخي رشته ها در مركز برنامه ريزي درسي صورت گرفته، گفت: بر اين اساس 7 گروه آموزشي تشكيل شده كه امروز اولين گردهمايي براي بررسي و برنامه ريزي درخصوص رشته هاي كشاورزي و منابع طبيعي برگزار شد.

وي با تأكيد بر اينكه در دانشگاه محوريت با دانشجوي خلاق و مبتكر است، خاطرنشان كرد: در اين زمينه واحدهاي دانشگاهي بايد تلاش كنند چرا كه توسعه با نيروي انساني خلاق صورت مي گيرد.

دكتر رحمتي در ادامه ضمن توضيح ويژگي هاي دانشگاه هاي نسل اول، دوم، سوم و چهارم گفت: در دانشگاه نسل سوم، بايد با صنعت همگام بوده و كارآفرين باشيم. بنابراين تدوين برنامه هاي درسي جديد و ميان رشته اي در راستاي كارآفريني بايد در دستوركار قرار گيرد.

سرپرست حوزه مديريت برنامه ريزي آموزشي و درسي دانشگاه آزاد اسلامي با تأكيد بر لزوم وجود زيرساخت هاي لازم براي تبديل يك دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و چهارم، تصريح كرد: ارتقاي كيفيت تدريس، بالا بردن انگيزه دانشجو، ارتقاي سطح تجهيزات آزمايشگاهي و تحقيقاتي، قطب بندي تخصصي واحدهاي دانشگاهي، تعامل سازنده و عملي با صنعت و نيازهاي جامعه، بازنگري مستمر رشته هاي فعال و سرفصل ها، توسعه رشته هاي جديد به ويژه رشته هاي ميان رشته اي و توسعه و پشتيباني از شركت هاي دانش بنيان ازجمله اين زيرساخت هاست.

اولويت دانشگاه بايد تربيت دانش آموخته كارآمد و كارآفرين باشد

وي با تأكيد بر اينكه اولويت دانشگاه بايد تربيت دانش آموخته كارآمد ، كارآفرين و توانمند در راستاي پژوهش كاربردي باشد، گفت: بر همين اساس بايد آموزش هايي از قبيل مهارت هاي فني، ارتباطات بازاريابي، حقوق، تجارت و مهارت هاي مشابه ديگر در دانشگاه برنامه ريزي شود.

همچنين در اين گردهمايي دكتر اردكاني سرپرست اداره كل امور پژوهشي و پروژه هاي تحصيلات تكميلي و رئيس گروه برنامه ريزي درسي علوم كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه آزاد اسلامي به ارائه گزارش و آماري درخصوص تعداد رشته هاي كشاورزي در واحدهاي دانشگاهي و الزامات واحدها به منظور توسعه اين حوزه و ايجاد انگيزه براي دانشجويان پرداخت.

گفتني است كميسيون هاي «بازنگري در محتواي درسي، برنامه هاي حمايتي و تشويقي»، «برنامه ريزي راهبردي براي توانمندسازي اعضاي هيأت علمي، كاركنان، دانشجويان و فارغ التحصيلان» و «آمايش، رتبه بندي كيفي واحدهاي مجري و سياست گذاري هاي كلان دانشگاه در برنامه هاي آموزشي حوزه علوم كشاورزي و منابع طبيعي» در ادامه اين گردهمايي برگزار خواهد شد.


 
تاریخ:
1397/07/30
تعداد بازدید:
44
منبع:
iau
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به سازمان مركزي دانشگاه آزاد مي باشد
Powered by DorsaPortal