۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
معاونت پژوهشی دانشگاه آراد
اعلام اولويت برنامه‌هاي معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر اينكه اين دانشگاه بايد به دانشگاه نسل چهارم و هوشمندتبديل شود، برنامه‌هاي خود را براي رسيدن به اين هدف تشريح كرد.

 
بيژن رنجبر
 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، دكتر بيژن رنجبر در نشستي با خبرنگاران رسانه‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي درباره برنامه‌هايش در معاونت پژوهش و فناوري به تاكيدات و سخنان مقام معظم‌ رهبري در برهه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: «يكي از فرازهاي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در علم و فناوري، تنظيم رابطه متقابل تحصيل با اشتغال، متناسب‌سازي سطوح و رشته‌هاي تحصيلي متناسب با نقشه علمي كشور و نيازهاي توليد و اشغال است. همچنين ايشان مي‌فرمايد كه مهمتر از نيروهاي مستعد، جهت‌گيري علمي است، زيرا اگر جهت‌گيري علمي، صحيح و در چارچوب اخلاق و معنويت نباشد، تبعات زيادي به وجود خواهد آورد.»

او ادامه داد: «مقام معظم رهبري تاكيد دارند كه نياز‌سنجي علمي و سرمايه‌گذاري برروي دانش موردنياز كشور، بسيار مهم است و بايد همواره مدنظر قرار گيرد. ايشان معتقدند كه اگر سرعت پيشرفت علمي كشور كم شود، فاصله ما با حركت علمي دنيا بيشتر خواهد شد، بنابراين بايد سرعت پيشرفت خود را حفظ كنيم. رهبر معظم انقلاب در يكي از سخنراني‌‌هايشان فرموده‌اند كه مسير حركت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌آفريني در ايجاد تمدن نوين اسلامي باشد. اين سخنان ايشان راهبردهاي كلي در حوزه علم و فناوري را مشخص مي‌كند.»

رنجبر افزود: «همه مي‌دانيم كه ظرفيت‌هاي خالي دانشگاهي دولتي و غيردولتي افزايش چشمگيري داشته است، اين يك فرصت براي دانشگاه آزاد اسلامي است؛ چراكه دانشگاه آزاد اسلامي مي‌تواند سازوكاري فراهم كند تا به صورت پويا و هدفمند دانشجويان نخبه را جذب كند.»

براي دانشگاه آزاد اسلامي اين فرصت وجود دارد كه با جذب نخبگان در كارآفريني‌هاي دانش‌بنيان پيشتاز و الگوي مناسب براي دانشگاه‌هاي نسل‌سوم و كارآفرين‌محور باشد
 
 

معاون پژوهش و فناوري كسب‌و‌كار را خلا جدي كشور دانست و ادامه داد: «ما در بهره‌برداري از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها ضعف داريم. در اين زمينه هم براي دانشگاه آزاد اسلامي اين فرصت وجود دارد كه با جذب نخبگان در كارآفريني‌هاي دانش‌بنيان، پيشتاز و الگوي مناسب براي دانشگاه‌هاي نسل‌سوم و كارآفرين‌محور باشد.»

رنجبر گفت: «اين رويكرد علي‌رغم جذب دانشجويان مستعد مي‌تواند كارآمدي جديد و باثباتي براي دانشگاه آزاد اسلامي ايجاد كند تا در چرخه اقتصادي كشور نقش كليدي داشته باشد.»

به گفته معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي برنامه پژوهش و فناوري بايد به گونه‌اي باشد كه زمينه‌ساز اقتدار ملي بوده و به ارتقاي سطح امنيت و حل مشكلات كليدي كشور كمك كند.

رنجبر بر توسعه باكيفيت پژوهش دانشگاهي و تحصيلات تكميلي تاكيد كرد و گفت: «خوشبختانه در جلسه اخير هيات امناء، پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها دوباره به معاونت پژوهشي برگشت. دانشگاه‌ آزاد اسلامي هرسال 100 تا 120 هزار دانشجو در مقطع كارشناسي‌ارشد و 10 هزار دانشجوي دوره دكتري مي‌پذيرد، اين پتانسيل عظيم دانشي بايد به سمت موضوع‌محوري در رساله‌‌ها و پايان‌نامه‌ها پيش رود، چراكه اينگونه مي‌توانيم مسائل پيچيده را حل كنيم.»

او ادامه داد: «همچنين بايد در چشم‌انداز دوره‌هاي كارشناسي‌ارشد و دكتري بازانديشي كنيم، به طوري‌كه دوره‌هاي دكتري و كارشناسي‌ارشد به رشد مهارت‌هاي خاص و گسترش تعاملات، كارآفريني و مديريت بيانجامد.»

رنجبر توجه بر نيروي انساني را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: «همه بسترهاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و تربيتي در اقتصاد تاثيرگذار است، نيروي انساني دانشگاه آزاد اسلامي اعم از اعضاي علمي و كاركنان بسيار مهم هستند، نيروي انساني بايد در مركز توجهات باشد، مثلا استاد راهنما بسيار مهم است. آموزش دوره كارشناسي و راهبري در دوره‌هاي ارشد و دكتري از طريق اساتيد داراي اهميت بسزايي است و در اين راستا بايد بهترين افراد را از دانش‌آموختگان داخل و خارج دانشگاه استخدام كرد. ما بايد بهترين نيروها را براي امور مختلف در نظر گيريم. همچنين بايد سازوكارهايي براي حفظ بهترين پژوهشگران در مقطع پسادكتري، از طريق طرح‌هاي حمايت فردي ايجاد كنيم اينگونه هم آزادي و هم زمان براي رشد خلاقيت فردي به وجود مي‌آيد.»

بايد سازوكارهايي براي حفظ بهترين پژوهشگران در مقطع پسادكتري، از طريق طرح‌هاي حمايت فردي ايجاد كنيم
 
 

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه ايجاد زيرساخت‌هاي لازم علمي و نشر علم در جهان را ضروري دانست و گفت: «حفظ جايگاه برتر در ميان دانشگاه‌هاي جهان بسيار مهم است. ما بايد نظام‌هاي رتبه‌بندي را صرف‌نظر از خواستگاه‌هايشان مدنظر قرار دهيم، بايد به رسالت‌هاي علمي خودمان در جهت نيازهاي علمي كشور توجه كنيم.»

او تجديد‌نظر در سازمان و واحدهاي علوم و تحقيقات دانشگاه‌ آزاد اسلامي را از ديگر اولويت‌هاي خود اعلام كرد و گفت: «بايد با مديريت يكپارچه زمينه حضور موفق دانشگاه آزاد اسلامي در همه زمينه را فراهم كنيم. همچنين بايد محيط مناسب پژوهش براي نخبگان ايراني و غيرايراني از طريق شبكه تجهيز آزمايشگاه‌هاي پژوهشي فراهم شود.»

رنجبر توجه به نظام نوآوري دانشگاه را اولويت ديگر خواند و گفت: «مهمترين عنصر نظام‌هاي نوآوري در كار‌ويژه توليد و انتشار دانش، دانشگاه‌ها هستند، دانشگاه آزاد اسلامي نسبت به دانشگاه‌هاي دولتي موقعيت ممتازي دارد چراكه واحدهاي اين دانشگاه در دل نظام‌هاي نوآوري واقع‌اند، واحدهاي دانشگاهي با مجموعه‌اي از كنشگران منطقه‌اي در تعامل‌اند و مناطق مختلف از نظر قابليت‌‌ها، پتانسيل‌ها بسيار مورد توجه هستند. بايد به اين نكته توجه داشت كه بخش اصلي و عمده نوآوري در دانش ضمني اتفاق مي‌افتد كه لازمه‌اش ارتباط چهره به چهره و مستقيم است.»

او وظايف دانشگاه آزاد اسلامي در نظام نوآوري را شناسايي دانش‌هاي بيرون از منطقه، به گردش درآوردن دانش در سطح منطقه، تامين نيروي انساني باكيفيت براي نيازهاي شغلي كارهاي منطقه، فراهم آوردن دانش براي روابط صنعت و دانشگاه براي پيدايش و رشد شركت‌هاي زايشي دانشگاهي اعلام كرد.

رنجبر در ادامه بر اقتصاد دانشگاه تاكيد كرد و افزود: «امروز كسب درآمد دانشگاه آزاد اسلامي عمدتا از طريق آموزش است، بايد براي كسب درآمد به سمت اقتصاد مبتني بر آموزش و پژوهش، فناوري و نوآوري حركت كنيم. بديهي است در اين راستا بايد نظام يكپارچه شفاف و مبتني بر هزينه بهينه و پرهيز از اسراف و پاسخگو در عرصه مالي را پياده‌سازي كنيم. خدمات‌رساني به شركت‌هاي دانش‌بنيان به عنوان راهكار منطقي در اقتصاد دانشگاه بايد در اولويت باشد. اين پتانسيل در دانشگاه آزاد اسلامي به وفور وجود دارد، چراكه واحدهاي دانشگاهي در تمام مناطق كشور گسترده است و هر منطقه‌اي هم پتانسيل خاص خود را دارد.»

بايد براي كسب درآمد به سمت اقتصاد مبتني بر آموزش و پژوهش، فناوري و نوآوري حركت كنيم
 
 

او ادامه داد: «از طريق حمايت و پشتيباني گروه‌هاي دانش‌بنيان و نخبه از مرحله توليد ايده تا اثبات فناوري، توليد آزمايشگاهي و توليد نيمه صنعتي، مي‌توانيم به سمت تجاري‌سازي فناوري برويم. همه اينها به فروش محصولات، درآمدزايي و اشتغال پايدار دانش‌بنيان مي‌انجامد.»

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد دانشگاه‌هاي پيشرفته دنيا به سمت استارآپ‌ها رفته‌اند و شراكتي موضوعات را پيش مي‌برند در دانشگاه آزاد اسلامي هم بايد اين اتفاق بيافتد.

رنجبر افزود: «همچنين بايد تجميع نيازمندي‌هاي راهبردي و كاربردي، بستر‌سازي براي محصولات دانش‌بينان و فناورانه، شناسايي ايده‌هاي برتر دانش‌بنيان در عرصه‌هاي اولويت‌دار و حمايت از فناورهاي برتر را دنبال كنيم. همچنين مي‌توانيم با ايجاد شتاب‌دهند‌هاي راهبردي، تجاري‌سازي نوآوري‌هاي فناورانه با راه‌اندازي صندوق‌هاي خطرپذير و برگزاري مسابقات علمي و ... به سمت رشد فناوري برويم.»

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه آزاد اسلامي در پايان گفت: «قصد ما اين است در افق 1404 با كمك همه اعضاي هيات علمي، كاركنان، با هدايت‌هاي رياست دانشگاه‌ها و هيات امنا و رياست هيات امنا انتخاب اول داوطلبان آزمون‌ها و كنكورها، دانشگاه آزاد اسلامي و انتخاب اول پژوهشگران براي كار پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي باشد. ما به دنبال ايجاد محيط آرام‌بخش و امن براي پژوهشگران هستيم و به جاي يك سازمان آموزشي مي‌خواهيم يك سازمان حل مساله كه مبتني بر آموزش و پژوهش ايجاد كنيم. در اين زمينه حتما بايد سامانه‌اي را تعريف كنيم كه مديريت و دسترسي يكپارچه به همه اطلاعات را داشته باشيم. بايد كاري كنيم كه دانشگاه آزاد اسلامي از دانشگاه نسل سوم هم رد شود و به دانشگاه نسل چهارم و هوشمند برسد تا در آن فناوري اطلاعات حاكم باشد.»

تاریخ:
1396/07/01
تعداد بازدید:
51
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
مجموعه تصاویر
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به سازمان مركزي دانشگاه آزاد مي باشد
Powered by DorsaPortal